mandag 8. november 2010

Cookies oppskrift...

Her kommer oppskriften på cookies som jeg skrev om for et par innlegg siden. Beklager at det tok litt tid men jeg har det veldig travelt nå når det nærmer seg messe-tid. Oppskriften har amerikanske mål, men jeg tar med de norske også. :)

2 1/4 cup hvetemel (ca. 5,5 dl)
1 ts baking soda ( her kan du bruke natron i stedet)
1 ts salt
1 cup margarin (ca 150 gr)
3/4 cup sukker ( ca 1,75 dl)
3/4 cup brun sukker (ca 1,75 dl)
1 ts vanilje sukker
2 store egg
2 cups chocolate chips (her har jeg brukt 2 plater med lys kokesjokolade som jeg skjærer opp i passelige biter) Det går også an å kjøpe de sjokolade dråpene som finnes i butikkene. Jeg har pleid å kjøpe med meg chocolate chips fra USA når jeg har vært der. :)

Bland mel, baking soda(natron) og salt i en liten bolle. Bland sukker, brun sukker, vanilje sukker og og margarin i en litt større bolle. OBS! Margarinen må taes ut en stund på forhånd slik at den blir myk å jobbe med. Bruk en gaffel til å arbeide margarinen og sukker-sortene sammen. Så tar du den lille bollen med mel o.l og heller litt av dette over i sukkerblandingen og blander det sammen og deretter tilsetter et av eggene og så tilsetter du mer fra melblandingen og tilsetter det andre egget. Med andre ord du skal blande egg og melblanding vekselvis inn i sukkerblandingen. Deigen er tung å jobbe med siden den er så tørr. Bruk gjerne fingrene når du jobber med deigen. Helt tilslutt tar du sjokolade bitene oppi.
Stekes i ovnen på ca 200-225 grader og i ca 9-11 minutter. Pass på mot slutten av baketiden slik at du ikke brenner dem.

Håper denne forklaringen var lett å forstå. Ikke vær redd for å spørre meg om det er noe som virker uklart.

Lykke til med bakingen!!

Vennlig hilsen Torill

2 kommentarer:

  1. Hei Torill.
    Spennande med nye oppskrifter, og takk for at du deler.
    Men eg stussa litt over sukkermengda...? ;-)

    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  2. Ja huff det går visst litt raskt i svingene. Jeg har ordnet det, glemte komma. Det skal være 1,75 altså litt i underkant av 2 dl. :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! :)